تبلیغات
این وبلاگ جهت غنای بیشتر و اطلاع رسانی علمی با هماهنگی و همكاری استاد صیادی و همكاران سامان یافته است - تغذیه در طب اسلامی-ارتباط وتاثیر غذای حلال بااخلاق ومعرفت ونورانیت دل وبیماری

این وبلاگ جهت غنای بیشتر و اطلاع رسانی علمی با هماهنگی و همكاری استاد صیادی و همكاران سامان یافته است

مهم نیست در این میان چه كاره ای! مهم آن است كه كار مربوط به خودت را به نحو احسن انجام دهی ...ولی چون كبوتر ساده و چون مار هوشیار

تغذیه در طب اسلامی-ارتباط وتاثیر غذای حلال بااخلاق ومعرفت ونورانیت دل وبیماریهای

رابطه لقمه حلال با عمل صالح در قرآن چگونه بیان شده است؟

پاسخ: قرآن کریم در آیات بسیاری به اهمیت مال پرداخته و به انواع برخوردهای انسان با مال اشاره کرده است، در آیه ای آن را زینت و آرایش چند روزه زندگی دنیا معرفی کرده و در جایی دیگر هشدار داده که مبادا مال، باعث غفلت و از یاد بردن خدا شود، در برخی آیات مردم را تشویق و دعوت می کند که از مال پاکیزه و حلال استفاده کنند و به حرام روی نیاورند.
قرآن مجید در سوره مؤمنون آیه 51 درباره لقمه حلال و عمل صالح می فرماید: « یا ایهاالرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صلحاانی بما تعملون علیم / ای رسولان از غذاهای پاکیزه و حلال تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح بپردازید که من به هر آن چه انجام می دهید آگاهم».
«با توجه به اینکه نوع تغذیه در روحیات انسان مسلما موثر است و غذاهای مختلف آثار اخلاقی متفاوتی دارد ارتباط این دو جمله روشن می شود که می فرماید: «از غذاهای پاکیزه بخورید» و «عمل صالح انجام دهید»...، در این آیه از سه جهت برای انجام عمل صالح کمک گرفته شده است، از جهت تأثیر غذای پاک بر صفای قلب و از جهت تحریک حس شکرگزاری و از جهت توجه دادن به اینکه خدا شاهد و ناظر اعمال آدمی است.»
خداوند در ذیل داستان اصحاب کهف دقت آنها را به لقمه حلال و پاکیزه بیان کرده و می فرماید: «فابعثوا احدکم بورقکم هذه الی المدینه فلینظر ایها ازکی طعاما فلیأتکم برزق منه؛ شما درهم هایتان را به شهر بفرستید تا مشاهده شود که کدام طعام پاکیزه تر و حلال است تا روزی خود فراهم آرید.»
«اصحاب کهف بعد از بیداری با اینکه قاعدتا بسیار گرسنه بودند و ذخیره بدن آنها در این مدت طولانی مصرف شده بود ولی باز به کسی که مأمور خرید غذا می شود توصیه می کنند هر غذائی را نخرد بلکه بنگرد و در میان فروشندگان کدامین نفر غذایش از همه پاک تر است آن را انتخاب کند...، ظاهرا این جمله مفهوم وسیعی دارد که هرگونه پاکی ظاهری و باطنی را شامل می شود و این توصیه ای است که به همه رهروان راه حق که نه تنها به غذای روحانی بیندیشند بلکه مراقب پاکی غذای جسمانیشان نیز باشند پاک از هرگونه آلودگی، حتی در بحرانی ترین لحظات زندگی نیز این اصل را فراموش نکنند...»
در روایات اسلامی تأکید فراوانی روی غذای حلال و تأثیر آن در استجابت دعا و صفای قلب شده است، در روایتی می خوانیم شخصی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: «دوست دارم دعای من به اجابت برسد.» پیامبر فرمود: «غذای خود را پاک کن و غذای حرام در معده خود وارد نکن.»
امیر مؤمنان علی(ع) می فرماید: «بدان برای هر عملی نباتی است و هیچ نباتی از آب بی نیاز نیست و آب ها گوناگونند هر آبی که پاک است، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود و هر آبی که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل حاکی است که از چه آبی روییده است.»
این کلام زیبای امام به همه ما پیام می دهد که اگر آب و طعامی که استفاده می شود از راه حلال باشد قطعا عملی که انجام می گیرد نیز عمل صالح و خیری خواهد بود که نتیجه و همینطور عکس آن نیز صادق است.
اما مطلب مهمی که باید بدان اشاره گردد این است که اعمال صالح خود را که اثر لقمه حلال است به وسیله حرامخواری نسوزانیم، پیامبر گرامی اسلام در این مورد می فرمایند: «روز قیامت اقوامی هستند که با داشتن حسناتی مانند کوه های مکه، امر می شود ایشان را به آتش ببرند گفته شد: یا رسول الله(ص) آیا نمازگزار بوده اند؟ فرمود آری نماز می خواندند و روزه می گرفتند و پاره ای از شب را به عبادت مشغول بودند لکن هرگاه بر اینان چیزی از دنیا پیدا می شد خود را بر آن می افکندند یعنی رعایت جهت حلال و حرام را نمی کردند.»
لقمه حلال باعث نورانیت دل، دستیابی به حکمت، استجابت دعا و آمرزش خداوند می شود، از طرفی لقمه حرام افزایش گناه و معصیت، افول معنویت، عدم تأثیر موعظه ها، اوامر و نواهی را در پی دارد و به قول مولوی:
علم و حکمت زاید از لقمه حلال
عشق و رأفت زاید از لقمه حلال

==========================================

یکی از مباحثی که به طور معمول در ارتباط با ورزش و تربیت بدن مطرح می شود، «تغذیه» است. رابطه ی ورزش با تغذیه چندان مخفی نیست.
یک ورزشکار زمانی می تواند بیشترین توفیق را در زمینه ی ورزش داشته باشد، که از تغذیه ی خوب و مناسب [نه زیاد] برخوردار باشد. البته تغذیه ی خوب و صحیح برای همه مردم لازم است و برای ورزشکاری که می خواهد در این وادی، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد، لازمتر.

اسلام هم که برای صحت و سلامتی جسم - همانند صحت و سلامت روح - اهمیت ویژه ای قایل است، برای امر تغذیه اهمیت فوق العاده ای قایل شده است، تا آن جا که هر نوع خوراکی را که برای جسم انسان، زیان قابل توجهی داشته، حرام کرده و یا مکروه شمرده است، و از آن طرف، استفاده از همه ی خوراکیهایی را که به واقع برای بدن لازم بوده است، مباح یا مستحب دانسته است. حتی در مواردی که به واسطه ی عدم دسترسی به غذای حلال و سالم، جان انسان به خطر می افتد، استفاده از غذاهای ممنوع و حرام را نیز تجویز نموده، بلکه واجب دانسته است. در مواردی روزه گرفتن را - که برای سلامتی انسان بسیار مفید است، بر افراد بالغ واجب نموده، ولی در همین موارد نیز اگر روزه گرفتن برای روزه دار زیان جسمانی داشته باشد، آن را حرام می داند. امام رضا علیه السلام درباره ی خوردنی ها و نوشیدنی های حلال و حرام می فرماید: «انّ الله تبارک و تعالی، لم یُبح أکلاً و لا شرباً ، الأ ما فیه المنعفعه و الصّلاح، و لم یحرّم الأ ما فیه الضّرر و التّلف و الفساد، فکلّ نافعٍ مقوٍّ للجسم فیه قوّهٌ للبدن، فهو حلالٌ
خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را مباح نکرده، مگر آن که در آن منفعت و صلاحی بوده، و هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را حرام ننموده، مگر آن که در آنْ تلف [نابودی] و فساد [زیانی] بوده است. پس هر [خوردنی و نوشیدنی] سودمند و مقوّی برای جسم، که [باعث] تقویت بدن است، حلال [شده] است.»
خداوند متعال به تغذیه ی بندگان خویش، آن قدر اهمیت می دهد که به آنان امر می فرماید، به غذای خویش توجه کند؛ آن جا که می فرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه(2)
پس باید انسان به غذای خویش [نیک] بنگرد [و به آن توجه نموده و اهمیت بدهد].»
حتی در مواردی با لسان امر، بندگان خود را به استفاده از غذاهای پاکیزه و حلال فرا می خواند و می فرماید: «یا ایّها الّذین امنوا کلوا من طیّبات ما رزقناکم و اشکرو لله.
ای اهل ایمان! از روزی [حلال و] پاکیزه ای که ما نصیب شما کرده ایم بخورید و شکر خدا را به جای آرید.»
«وکلوا ممّا رزقکم الله حلالاً طیّباً و اتّقوا الله
و هر چیز حلال و پاکیزه ای که خدا روزی شما کرده، از آن بخورید و تقوای از خدا پیشه سازید.»
«یا ایّها الرّسل کلوا من الطّیبات و اعملوا صالحاً
ای پیامبران! از غذاهای پاکیزه [و حلال) تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح بپردازید.»
با تأمّل در این آیات، به نکات بسیار زیبا و جالبی پی می بریم. در این آیات می فرماید: «بخورید... و شکر کنید»، «بخورید ... و تقوا پیشه سازید»، «بخورید ... و کارهای شایسته انجام دهید». شکر کردن، تقوا و عمل صالح انجام دادن، بر «خوردن و تغذیه ی صحیح و حلال» مترتب شده است، زیرا تغذیه، لازمه ی زندگی و باعث قوام بدن است.
بنابراین، انجام هر کار نیک، خداپسندانه و مفید، زمانی میّسر خواهد بود که تغذیه ی (خوبی) در کار باشد. ورزش نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ از این رو، هر چه در جهت تغذیه سرمایه گذاری شود، تا آن جایی که برای بدن و جسم مفید باشد، به جا بوده و اسراف نخواهد بود؛ لذا در احادیث اهل بیت پیامبر علیهم السلام به این مسأله، کمال توجه شده است. به چند حدیث در این خصوص توجه فرمایید:
امام علی علیه السلام فرمود: «لیس فی المأکول و المشروب سرفٌ وان کثر
در خوردنی و نوشیدنی اسراف نیست، هر چند زیاد باشد.»
امام صادق علیه السلام فرمود: «ینبغی للمؤمن ان لا یخرج من بیته حتّی یطعم فانّه اعزُّ له
برای مؤمن، شایسته است که تا غذایی نخورده از خانه اش خارج نشود، زیرا این کار [تغذیه] باعث نیرومند تر شدن [یا گرامی شدن] اوست.»
امام صادق علیه السلام فرمود: «ترک العشاء خراب البدن
شام نخوردن [موجب] خراب شدن بدن است.»
امام صادق علیهم السلام فرمود: «ترک العشاء مهرمه
شام نخوردن [موجب] به سال خوردگی رسیدن و شکست خوردن است.»
امام صادق علیه السلام فرمود: «من ترک العشاء نقصت عنه قوّهٌ و لا تعود الیه
کسی که شام خوردن را ترک کند، نیرویی از او کاسته شده و دیگر به او بازنخواهد گشت.»
چنان که ملاحظه می شود، اسلام به ضرورت تغذیه، به ویژه شام تأکید فراوان دارد. همچنین تغذیه ی خوب و کامل را برای سنین بالا بسیار لازم و ضروری می داند، که ما در این جا به ذکر یک جمله از دعاهای امام سجاد علیه السلام در این زمینه اشاره می کنیم:
آن حضرت در مناجات خود با خدای خویش، عرضه می دارد: «اللّهمّ صلّ علی محمّد واله، واجعل اوسع رزقک علیّ اذا کبرت، و اقوی قوّتک فیّ اذا نصبت
بار خدایا! بر محمد و آل او درود فرست، و فراخ ترین روزی ات را بر من هنگام پیری، و قوی ترین توانایی ات را در منْ هنگامی که به رنج افتادم قرار ده!»
در اسلام، که یک آیین جهانی و جامع الاطراف است، درباره ی علم طب و بهداشت تا آن جا توجه شده است که فرمایشات امام ششم علیه السلام و رسول خدا صلی الله علیه وآله در کتابهایی به نام طب الصادق علیه السلام و طب النبی صلی الله علیه وآله جمع آوری گردیده است.
جالب این جاست که با دقت در این فرمایشات و دستورالعمل های طبّی و بهداشتی، در می یابیم در اغلب مواردْ سعی شده، هم پیش گیری و هم درمانْ از طریق صحیح صورت گیرد. پیش گیری و درمان از این طریق، به طور معمول، عوارض زیان آور جنبی در بر ندارد. توجه شما را تنها به ذکر دو نمونه در این خصوص جلب می نمایم:
فردی به امام جعفر صادق علیه السلام عرض کرد: برای من فرزندی ضعیف و رنجور متولد شده است. امام فرمود: «ما یمنعک من السّویق؟ فانّه ینبت اللّحم و یشدّ العظم
چرا به او سَویق نمی دهی که هم گوشت را می رویاند و هم استخوان را محکم می کند؟»
از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمود: «کلوا الثّوم فانّه شفاءٌ من سبعین داءٍ
سیر بخورید که سیر شفای بیماری است.»
البته فرد زمانی باید از سیر استفاده کند، که مجبور به شرکت در اماکن عمومی، چون مسجد و کلاس درس نباشد، زیرا بوی بد و زننده ی آن، دیگران را خواهد آزرد. بدین جهت، امام صادق علیه السلام می فرماید: «تداووا بالثّوم ولکنْ لا تخرجوا الی المسجد
با سیر مداوا کنید، ولی به سوی مسجد نروید!»

 

 

چرا خوردن مال حرام بر روی اولاد تأثیر می گذارد در حالی که خود کودک مقصر نیست: قبل از پاسخ توجه به چند اصل ضروری است
1. حکمت الهی یا غایتمندی افعال خداوند: بر اساس دلایل متقن ما اعتقاد داریم که افعال الهی غایات و اغراض خاصّی دارد. مقصود از غایتمند بودن فعل خداوند، این است که فعل او، مشتمل بر مصالح و منافعی است که به مخلوقات او باز می گردد. چنین نیست که انجام و ترک آن، به لحاظ منافع آفریدگان او علی السویه باشد. از این رو غایت در افعال الهی، غایت فعل است نه غایت فاعل. زیرا ذات خداوند کامل، مطلق و غنی است و هیچ غایتی برای آن قابل تصور نیست.
پس غایتمند بودن افعال الهی، یعنی خداوند از ارتکاب افعال لغو و بیهوده منزه است و افعال او حکیمانه است.
2. عدل الهی: از آنجا که بهترین معنای عدل، رعایت تناسب هر چیزی در موقیعت و جایگاه مناسب خویش است. عدل الهی عبارت است از آن که خداوند با هر موجودی آن چنان که شایسته او است رفتار کند و او را در موضعی که در خور آن است، بنشاند و چیزی را که مستحق آن است به او عطا کند.
3. رابطه حکمت و عدل: حکمت عبارت است از اجتناب فاعل از انجام کارهای زشت و قبیح. این معنا شامل عدل نیز می‌گردد، زیرا عدالت ورزی کاری شایسته و ظلم عملی قبیح است. بر این اساس می توان، صفت عدل را یکی از شاخه های صفت حکمت به شمار آورد.
4. منشأ آلام و مصایب آدمی: ما در دنیا شاهد وجود درد و رنج انسان ها هستیم و نمی توانیم آن را کتمان کنیم. این درد و رنج از دو حالت خارج نیست:
1- بخشی از آلام و مصایب آدمی، برخاسته از اعمال ناشایست او و نتیجه گناهان و خطاهای او است. انسان با توجه به غایت حکیمانه ای که برای خلقت او وجود دارد، موجودی مختار آفریده شده است گروهی از انسان ها باسوء اختیار خویش، مرتکب خطا می‌گردند و در نتیجه، به عواقب مرارت بار و تلخ آن گرفتار می شوند.
2- بخشی ازتلخ‌کامیهای انسان ارتباطی به اعمال وی ندارد و کیفر گناهان او نیست. مانند مثالی که شما مطرح ساخته اید که درد و رنج فرزندان پدر و مادر یا خانواده ای که مثلاً مال حرام تهیه کرده اند، معلول اعمال خود آنان نیست. بلکه مرتبط با اعمال دیگران است.
5. عدل الهی و آلام بشری: به نظر می رسد با توجه به آموزه های دینی در باب حکمت و عدل الهی،‌آلام بشری دو نوع مختص به خود، هیچ منافاتی با عدل الهی و حکمت او ندارد. این عدم تنافی را با دو تقریر می توان ارائه کرد:
یک، روشن است آلامی که معلول کردار خود آدمی است هیچ ارتباطی به خداوند ندارد و بر عکس بر اساس عدل خداوند ـ که هر کس نتیجه اعمال خویش را خواهد گرفت ـ این آلام ثمرة اعمال خود او است. تلخ کامیهایی که ارتباط با اعمال خود شخص ندارد و در اثر عملکرد کس دیگری به وی رسیده است، ‌خداوند بر اساس رحمت و عدل خود به گونه ای این آلام را جبران می کند، یعنی او در دنیا یا در آخرت، نعمتی را به انسان درد کشیده می بخشد که از درد و رنج او بزرگ تر است و از این طریق درد و رنجی را که او متحمل شده است، جبران می کند.
از این رو هر چند فرزند یک شخص حرام خوار، بر اثر فعل زشت پدر خویش دچار مصایبی می شود، ولی خداود متعال بر اساس عدالت خود این درد و رنج را به گونه ای جبران خواهد کرد. البته این جبران هنگامی خواهد بود که فرد مزبور، نتواند به دلایل و عللی اراده خویش را به کار گرفته و مسیر زندگی خویش را تغییر دهد. اما اگر توانا بر استفاده درست از ارادة خود بوده و برایش مقدور است که برنامه زندگی خود را از مسیر پدرش جدا ساخته، راه هدایت را طی کند، در این صورت تداوم آلام و فرو رفتن در آن، معلول اراده خود شخص است.
به بیان دیگر؛ اقتضای حکمت و عدل الهی این است که این فرزند از اراده و اختیاری آزاد برخوردار است و می تواند با حسن استفاده از آن نتایج سوء خوردن مال حرام که به وسیله پدرش صورت پذیرفته رها سازد. به هر روی باید به این نکته توجه کرد که انسان به عنوان یک موجود مسؤول و تلاشگر هم می تواند برای بهترکردن زندگی خود و مبارزه با عوامل طبیعت، نقش داشته باشد و هم مقدور او است که با مبارزه با عوامل سوء اجتماعی و بدکرداری ها و ستمکاری های افراد، انسان ـ ولو پدرخویش ـ آینده درخشانی را برای خویش رقم بزند.
اما در قسمت دوم سؤال؛ مطالب فوق در مورد فرد زنازاده هم قابل بررسی است. اما نکته این که درست است که یکی از سنت های این عالم، اثرگذاری و اثرپذیری موجودات در یکدیگر است، یعنی، علل و عواملی در شکل گیری یک موجود اثر گذاشته و آن موجود از آن علل و عوامل تأثیرمی پذیرد. مثلاً ویژگی های فیزیولوژیک در وضعیت جسمانی یک نوزاد اثر مستقیم دارد چنان که ویژگی های روحی و روانی والدین در جنین تأثیر قابل توجهی دارد. و بنابراین به دلیل وضعیت خاصّ انعقاد نطفه یک جنین از راه غیر مشروع و همچنین روحیه حاکم بر مادر، ‌نسبت به پدید آمدن چنین فرزندی، نوزاد متولد شده از راه گناه، گرایش های قوی تری نسبت به گناه دارد و این به دلیل سنن و قوانین متناسب بر عالم مادی است. اما در عین حال در میان موجودات خاکی، انسان از ساختار و ویژگی خاصّی برخوردار است و آن ترکیب حقیقی از جسم و روح است، و در وجود آدمی قدرتی نهفته شده که می تواند در مقابل علل و عوامل در این دنیا مقاومت کرده وجلوی روند تأثیر گذاری آنها را بگیرد. پس یک فرد زنازاده می تواند با تعمیق آگاهی و انتخاب راه درست و عمل بر طبق آن بر خلاف جریانی حرکت کند که والدین او، برای او به وجود آورده اند. البته مقابله با این جریان طبیعی، مقاومت زیادی می خواهد و سختی های فراوانی را فراروی انسان قرار می دهد ولی خداوند به دلیل همین فشارها، اجر کسی را که بر خلاف روند عمومی خویش به سوی صلاح و اصلاح تغییر داده، دو چندان خواهد کرد.

منابع و مآخذ:
1. آموزش کلام اسلامی، محمد سعیدی مهر، ج1، ص314 و 310، مجموعه آثار شهید مرتضی مطهری، ج2، ص145و 143
2. آموزش کلام اسلامی، ج1، ص326
همان، ص325

نظرات() 
reathawussow.hatenablog.com
شنبه 14 مرداد 1396 10:32 ق.ظ
It's an awesome piece of writing designed for all the internet viewers; they will take advantage from
it I am sure.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 06:43 ب.ظ
I'm now not positive where you're getting your info, however great topic.
I must spend a while studying more or understanding more.
Thank you for fantastic info I was in search of this info for my mission.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    انتقاد و پیشنهاد و نظرات سازنده شما را صمیمانه می پذیریم ... واما نحوه آشنایی شما با ما؟






  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :