تبلیغات
این وبلاگ جهت غنای بیشتر و اطلاع رسانی علمی با هماهنگی و همكاری استاد صیادی و همكاران سامان یافته است - دومین همایش علمی پژوهشی طب الرضا علیه السلام

این وبلاگ جهت غنای بیشتر و اطلاع رسانی علمی با هماهنگی و همكاری استاد صیادی و همكاران سامان یافته است

مهم نیست در این میان چه كاره ای! مهم آن است كه كار مربوط به خودت را به نحو احسن انجام دهی ...ولی چون كبوتر ساده و چون مار هوشیار

با عنایت حق تعالی جل جلاله و با استعانت از امام ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا، دومین همایش علمی و پژوهشی طب الرضا علیه السلام در مشهد مقدس توسط دوستان بزرگوار در یك محیط علمی در 25 مهرماه برگزار گردید كه دارای ویژگی های قابل توجهی بود من جمله دعوت از اساتید مختلف جهت ایراد سخنرانی و نیز برنامه پانل جهت پرسش و پاسخ در زمینه طب اسلامی و طب سنتی كه دچار چالش و جدل هایی شد كه بسیار جالب و در خور توجه بود كه می طلبد همایشی برای این مهم به صورت مستقل تحت عنوان « همایش مخالفین طب اسلامی و طب سنتی و طب نوین » برگزار گردد تا گروه های مختلف نظریات خود را در این همایش در زمینه مدیریت ، كاستی ها ، قابلیت ها و ...  ارائه دهند تا با مهندسی معكوس بتوان در پیشبرد اهداف كلان كه از عمده آن ها سلامتی جامعه است قدم های اصولی مبتنی بر نظریات مختلف برداشته شود.

در این همایش نیز بنده با همكاری سایر دوستان كه عضو هیئت رئیسه در قسمت ارائه مقالات و به عنوان اعضای پانل در خدمت عزیزان بودیم اقدام به بیان دیدگاه های خود در زمینه طب اسلامی نمودیم كه عنوان سخنرانی بنده به عنوان نماینده تیم علمی در مورد بررسی توصیفی تحلیلی تئوری مكتب طبی اسلام بود كه متاسفانه به علت ضیق وقت آن طور كه باید و شاید نتوانستیم مطالب را ارائه نماییم لذا امیدواریم در فرصت های آینده و با اختصاص فرصت كافی به این مهم دست یابیم. انشاء الله

متن سخنرانی بنده كه تحقیقات این بخش با همكاری سایر دوستان سامان یافته بود  كه در  چند بخش ارائه گردید كه به مختصری از آن در ذیل اشاره می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام

با سلام و عرض تبریك ایام خجسته دهه مبارك كرامت و میلاد آقا ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا و ضمن تقدیر و تشكر از حضرات و اساتید و مسئولین محترم برگزار كننده چنین همایش علمی- پژوهشی پر خیر و بركت با محتوای طب اسلامی كه امیدواریم مرضی رضای آقا بقیه الله الاعظم نیز قرار بگیرد و باشد كه برگزاری چنین همایش هایی مسیر احیای طب اسلامی را هموارتر و پویاتر گرداند.

الحمدلله در كشور قدم های خوبی برای رشد و بالندگی این مكتب طبی برداشته شده و می شود كه جا دارد در این مجال از زحمات دوستان عزیز از جمله شورای انقلاب فرهنگی كه توجه و عنایت ویژه به مباحث قرآنی را در دستور كار خود قرار داده اند كه منجربه تدوین و تصویب آیین نامه هایی در بخش های مختلف و ابلاغ آن به چهار وزارتخانه شده از جمله وزارت بهداشت - كه متولی امر سلامت جامعه است  - جهت پیگیری امر طب قرآنی ( طب اسلامی ) و به تبع آن تشكیل جلساتی در شورای انقلاب فرهنگی و معاونت فنآوری و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و دستور وزیر محترم بهداشت جهت پیگیری این مهم انشاالله هرچه سریع تر مباحث مطرح شده عملیاتی و اجرایی گردد.

همان طور كه مشخص است طب اسلامی دارای پیشینه و اصول منطبق با فطرت و سرشت ادمی دارد زیرا واضع آن خالق بی همتاست و از این جا مشخص می شود كه طب اسلامی دارای اصول محكم و استواری كه بتوان بدان تكیه نمود را داراست پس ما وظیفه داریم آن اصول را فرا گرفته و بر طبق آن اصول خط مشی بهداشتی و درمانی جامعه را تعیین نماییم .

در بررسی توصیفی تحلیلی تئوری مكتب طبی اسلام كه می طلبد در بحث احیای طب اسلامی توجه و عنایت ویژه ای به این بخش صورت پذیرد و البته مقاله ای نیز در این زمینه به كنگره بین المللی تاریخ طب اسلامی كه در آبان ماه سال جاری در دانشگاه استانبول تركیه - به شرط حیات - به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد مفصل تر به این بخش پرداخته شده است.

 ولیكن مباحث مربوطه به علت كثرت موضوعات و مطالب فراوان و با توجه به زمان اندك تخصیص یافته برآنیم تا این مكتب طب اسلامی در جامعه علمی راه خود را همچنان باز نموده و پیش برود.

ویژگی های طب اسلامی و جهان شمولی آن در سه بخش روحانی، روانی و جسمانی امروزه بر هر اهل علمی پوشیده نیست ولی متاسفانه موانعی در این بین است كه نگذاشته این مكتب چنانچه باید جای خود را باز نماید لذا می طلبد با تدوین و اجرای مدیریت جامع طب اسلامی و مدیریت دانش و با توجه به تفاسیر مختلف و برداشت های متنوع صحیح از آن ؛ بتوان راهكارهایی را در مسیر اجرایی نمودن آن ارائه نمود.

بخش هایی از موانع مختلف كه صحبت از آن ها می آید در بولتن خبری كه دوستان زحمت آن را كشیده و در اختیار عزیزان قرار داده اند ذكر شده است و فقط باید گفت كه عمده مانع عدم طرح چنین مباحثی ما و منی است زیرا هنوز ما به این مطلب نرسیده ایم كه اسلام دارای یك مكتب طبی جوابده است مگر می شود كارخانه ای جنسی را تولید كند و كاتالوگ استفاده از آن را ارائه ندهد حال در بخش طب اسلامی هم حرف  همین است كه آیا خالق آمده انسان اشرف مخلوقات را خلق كرده و روح را خود در او دمیده و روان را در جسم انسان به ودیعت نهاده و در مسیر تكامل روحی او كه به مراتب هدایت آن سخت تر از هدایت جسم است راهكار ارائه نموده ولی در مورد جسم خاكی بشر دست نگاه داشته و آن را به خود او واگزار نموده است!؟

به نظر می رسد اگر كمی طرفین همدیگر را باور كنیم و سلایق شخصی و شخصیتی خود را كنار بگذاریم مانع اساسی در این میان بر طرف خواهد شد و میوه های این تفاهم به بار خواهد نشست.

مطلب دیگر این كه چنانچه ما قبول كردیم كه این مكتب طبی دارای اصول و ریشه های محكمی است باید تفسیر خود طب اسلامی با اصول و مبانی آن صورت پذیرد و نه با مبانی علوم دیگر به علت عدم نیازمندی آن برای توجیه و ...  زیرا باعث ایجاد تناقضات، مناقشات و در نهایت راكد ماندن هر دو خواهد شد البته بهره گیری همه جانبه از علوم مختلفه در این بخش و استفاده از دستاوردهای آن ها در مسیر بهتر فهمیدن و اجرایی نمودن مبانی طب اسلامی امری بدیهی است.

مبحث مهم دیگری كه باید در این بخش به آن اشاره شود تعاریف و مفاهیم بنیادین این مكتب طبی است كه باعث گسترش جهانی آن شده است به این صورت كه در تعاریفی را مطرح می سازد كه بخش های مختلف وجودی را درگیر می نماید به این صورت كه تعاریف جدیدی را ارائه می دهد ...

 

در مورد راهكارهای اساسی جهت احیای طب اسلامی در كشور نیز در كتاب خلاصه مقالات صحبت های بنده و همكاران منعكس شده بود كه در انتها به آن ها اشاره می شود:

تاریخ: 16/7/1389

شماره:   408/135

                                                                                                                                   پیوست:  دارد

بسمه تعالی

   با سلام و احترام  

اساتید و فرهیختگان گرامی و دست اندركاران دومین همایش علمی- پژوهشی طب الرضا علیه السلام؛

     امیدوارم در مسیر احیاء طب الائمه علیهم السلام كه بخش اعظم آن فرمایشات گهربار ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا است همیشه موفق و پیروز بوده و مورد توجه حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا لتراب مقدمه الفداه قرار گیریم انشاءالله.

     امید است جواب سوالات خواسته شده كه جهت بولتن خبری دومین همایش علمی پژوهشی طب- الرضا علیه السلام توسط اساتید معزز آن همایش پربار در نظر گرفته شده ،مكفی و برآورنده انتظارات آن مجمع علمی قرار گیرد.

اعلام وصول مزید امتنان خواهد بود

فایل به پیوست تقدیم می گردد.

                                                                                                                                          با احترام

                                                                                                                                          مهدی صیادی و همکاران

جواب سوالات:

قبل از پاسخ گویی به سوالات مطرح شده جا دارد در مقدمه تعریفی جامع از طب اسلامی ارائه و ارتباط آن با طب سنتی بیان گردد؛ طب سنتی را در یك تعریف دقیق تر می توان مجموعه دانشی دانست كه از مجاری وحی بر بشریت توسط انبیای الهی نازل شده است لذا از این تعریف بر می آید كه طب سنتی همان روش و سنن انبیای الهی است كه به مرور زمان به عصر ما رسیده است و البته این طب سنتی كه تعریف آن گذشت در طی این مسیر به دامان اسلام نیز رسیده كه در این میان توسط ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین مباحث محرمات، خرافات و ... از آن حذف و كاستی های آن نیز جبران گردیده است از این روست كه طب اسلامی را اگر بر طب سنتی حمل كنیم مطلب صحیحی است زیرا هر دو آن ها یك مفهوم وجودی و یك ماهیت عینی مانند هم هستند زیرا از یك منبع صادر گشته اند؛ لذا جواب سوالات ذیل بر همین مبنا ارائه شده است. لازم به ذكر است در مسیر احیای این مكتب طبی ما ناگزیریم علاوه بر مراجعه به كتب مربوطه به پیشكسوتان این عرصه نیز مراجعه و از تجربیات و علوم این عزیزان همانند استاد گرانمایه مان جناب آقای دكتر مهدی محقق و سایر اساتید فرهیخته استفاده نماییم كه وجود این عزیزان در چنین مجامعی غنای هرچه بیشتری را به همراه خواهد داشت. انشاالله

1-    به نظر شما برگزاری همایش علمی – پژوهشی طب الرضا(ع) چه تاثیری در گسترش فرهنگ و جلب توجه جامعه، به ویژه جامعه پزشکی کشور نسبت به موضوع طب اسلامی دارد؟

      برگزاری همایش ها و سمینارهای مربوط به مقوله طب اسلامی قطعا علاوه بر این كه می تواند اقشار مختلف را به سمت خود جلب نماید در جلب توجه پزشكان علاقمند به این مباحث نیز مفید واقع خواهد شد.البته تاثیر چنین همایش هایی  را در فرهنگ جامعه می توان از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد مثلا از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری كه به صورت اجمال می توان به

1- در مباحث اخلاق مانند اخلاق پزشكی و اخلاق زیستی و ...

2- از لحاظ اجتماعی و مراودات اجتماعی در جامعه

3- از لحاظ مباحث  بهداشتی و درمانی - كه توجه پزشكان به این مقوله بیشتر است - می توان درمان بیمار را از زوایای مختلف با تكیه بر طب اسلامی بررسی نمود از جمله مبحث بهداشتی و درمانی در سه بخش روحانی ، روانی و جسمانی و تاثیر شیوه ها و رفتارهای درمانی مورد تاكید طب اسلامی در درمان و بهبود بخشی بیماری ها؛ و این كه در طب اسلامی به انسان و طبیب و بیمار به گونه ای متفاوت از طب نوین پرداخته شده است می تواند در رفع بعضی تعارضات و  رفع اشكالات موثر باشد.

2-    مهمترین مزیت یا مزیت های بکارگیری روش های طب اسلامی نسبت به سایر متدهای پزشکی رایج از دیدگاه شما کدامند؟

به اختصار می توان برخی از مهمترین مزیت های طب اسلامی را این گونه برشمرد:

- اتصال به وحی الهی ، تبیین اصول درمانی منطبق با فطرت بشر ، انطباق آن با شرایط جسمی ، روانی و روحانی انسان ها و جایگاه ارزشمند آن در نزد پیامبران الهی و ائمه عصمت و طهارت علیهم السلام كه هدایتگر جامعه سالم هستند.

- استقلال در عمل و عدم وابستگی به دنیای غرب و متدهای درمانی نوین ؛البته دستاوردهای مثبت  نوین را می توان در آن به کار بست .

- مشخص بودن روش ها و رفتارهای درمانی در مكتب طب اسلامی .

- روش های درمانی متنوع ، كامل و كاربردی .
-  آموزش و ترویج آسان و همه گیر نمودن رفتارهای درمانی بر خلاف متد های درمانی طب نوین.
- دارا بودن حداقل عوارض و جوابدهی قابل قبول و قابل دفاع.
- قابل توجه بودن هزینه های صرف شده در طب نوین  و سایر روش ها از لحاظ زمانی و ریالی و ... نسبت به طب اسلامی. 
- توانایی مقایسه و جوابگویی با بسیاری از متدهای درمانی پر سر و صدای طب نوین. 
- مطابقت كامل با فیزیولو‍ژی بدن انسان.

- داشتن علت و اسباب امراض كه راه حل منطقی و تقریبا قابل پیش بینی را ارائه می دهد و آن هم به علت توجه داشتن به ابعاد مختلف وجودی انسان است. 
-  استفاده انبیاء و اولیای الهی به عنوان نخبگان بشریت از شیوه های درمانی مورد اشاره طب اسلامی .

- حداقل از نظر تئوریك قادر به ارائه راه حل درمانی بیماری های لاعلاج و صعب العلاج می باشد به علت دارا بودن مبانی محكم آن كه البته جهت اثبات  عملی بودن آن در بخش درمان نیاز به اجرایی شدن مباحث دارد.

- عدم استفاده از محرمات در طب اسلامی ، توجه به اخلاق الهی و نه فقط علم اخلاق اصطلاحی و وضعی.

3-    مهمترین راهکارها و موانع گسترش و نهادینه سازی استفاده از طب اسلامی در کشور به نظر شما کدامند؟

برای نهادینه شدن هرچیزی عواملی لازم است مانند برنامه ریزی صحیح و داشتن ضمانت اجرایی لازم که در زمینه طب اسلامی موارد زیر را می توان به عنوان بخشی از موانع نهادینه شدن آن دانست:

1- از موانع بزرگ در این زمینه اشكال ساختاری و عدم توجه جدی مسئولین به این بخش است كه می طلبد با حذف برخی حاشیه ها و موانع و تقویت نمودن باورهای خود ، همكاران و جامعه  در این راستا قدم های اساسی عملی برداشته شود تا هرچه زودتر این طب در جامعه ترویج و نهادینه شود و آحاد جامعه بتوانند از قابلیت ها و خدمات متعدد و جوابده این مكتب طبی بهره مند شوند لذا  وجود یك سازمان اجرایی قوی و كارامد با اختیارات مستقل برای عهده دار شدن انجام  این مهم اجتناب ناپذیر است .

2-  مانع دیگر وجود خلاء قانونی است  که در این راستا با وجود مراكز متعدد پژوهشی در زمینه طب اسلامی به علت خلاء قانونی در این بخش و سلیقه ای عمل كردن برخی از مسئولین و نبود مراكزی فعال در زمینه عملیاتی نمودن مباحث درمانی، این مكتب طبی همچنان مظلوم بوده و صد البته با این روند همچنان مظلوم هم خواهد ماند كما این كه بسیاری از معتقدین به طب اسلامی در بسیاری از مواقع بنا به علل مختلف كه جای طرح این مباحث در این جا نیست فعالیت های صورت گرفته در این بخش را برخلاف میل باطنی خود بروز نمی دهند.

 3- از راهکارهای گسترش طب سنتی می توان  از جنبه های مختلف نگاه کرد مانند :طراحی و  ایجاد زمینه های فرهنگی در بین مردم مخصوصا كودكان با استفاده از ارگان هایی همچون صدا و سیما ، آموزش و پروش ، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ، شهرداری ها ، ، وزارت جهاد كشاورزی ، و مطبوعات كشور و...  .
4. ایجاد رشته تخصصی طب اسلامی با همكاری حوزه های علمیه و دانشگاه ها و تربیت نیروهای مستعد و علاقمند در این رشته و در نهایت به كارگیری  این نیروها و به تبع آن تاسیس بیمارستان ها ، درمانگاه ها و مطبهای طب اسلامی علمی.

4- ارزش نهادن به افرادی كه سالیان سال در این مسیر طی طریق نموده اند و دارای تجربیات ارزشمندی در این بخش هستند و تقدیر در خور شخصیت آن ها كه به صرف عدم تحصیلات آكادمیك از تجربیات آن ها استفاده نمی شود و متاسفانه  هیچ قانونی هم برای ادامه كار این دسته از افراد هم كه دارای حذاقت در این فن شریف هستند وجود ندارد.

5- برخی از افرادی كه در این مسیر ،مسئولیتی خطیر بر عهده دارند متاسفانه چند صباحی نیست كه در این وادی قدم  نهاده اند چه خوب می بود كه لااقل از مدیران آگاه به كار یا لااقل مشاورینی كه سرد و گرم این مسیر را چشیده اند را به خدمت بگیرند.

6- برنامه ریزی اصولی و به دور از هر گونه غرض ورزی و  اعمال نظر شخصی در اجرا نمودن برنامه ها بر طبق مصالح جامعه.

7- تدوین درسنامه ای تحت عنوان طب اسلامی و نه  فقط اخلاق پزشکی و گاه ،تاریخ علم پزشكی كه متاسفانه دانشجوی پزشكی در دوره دانش اندوزی خود در دانشگا ها تا پایان دوره تخصص خود نیز یك روایت طبی را نیز به چشم خود در كتب متداوله ندیده است تا چه رسد به تجزیه و تحلیل مكانیسم تاثیرات درمانی در طب اسلامی .

8- اصلاح قوانین و لغو قوانین و آئین نامه های مخالف طب اسلامی و صدور مجوز برای كسانی كه در این بخش دارای آگاهی و دانش كافی هستند در نظام پزشکی كشور و در كنار آن تاسیس انجمن حكمای طب اسلامی جهت رسیدگی به امورات و مباحث قانونی این صنف در صورت بروز هر گونه مشكلی به مثابه سازمان نظام پزشكی كشور انجام وظیفه نماید.

9- میدان دادن به طب اسلامی و عالمان به این فن و قراردادن حداقل یك صدم بودجه طب نوین جهت احیاء و كاربردی نمودن ‌آن.

10- برگزاری كلاس ها و دوره ای آموزشی جامع برای آشنایی بیشتر علاقمندان فعال در این حوزه كه متاسفانه به دلیل فقدان سیستم آموزش مدون طب اسلامی در جهت احیاء فرهنگ اسلامی ، تعداد افراد صاحب نظر و واجد صلاحیت علمی و اخلاقی و با تجربه در زمینه تدریس طب اسلامی انگشت شمار می باشد كه روز بروز از تعداد آن ها در جامعه كاسته می شود لذا با اجرای دوره های كوتاه مدت و برنامه های بلند مدت آموزشی ‌از همین اساتید موجود می‌توان شاگردان بسیاری را پرورش و مبدل به اساتید خلاق آینده و مجریان طرح بزرگ طب اسلامی در كشور نمود .
11- انتشار یك نشریه اختصاصی در حوزه طب اسلامی كه جای آن در انبوه مجلات و هفته نامه و روزنامه های كشورخالی است. 
12- سوق دادن بخشی از پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی به سمت طب اسلامی .

13- بیان توانمندی های طب اسلامی و كارآیی آن به صورت كلی و موضوعی با ارائه مستندات به مجامع علمی جهت ترویج توانمندی های آن.

 

4-    به اعتقاد شما نهادینه شدن فرهنگ استفاده از طب اسلامی چه تاثیری بر روند رو به رشد استفاده از روش ها و داروهای مرسوم در درمان و پیشگیری بیماری ها دارد؟
    قطعا عقل سلیم حكم می كند كه از بهترین شیوه و بی عارضه ترین و مطمئن ترین راه باید به هدف رسید لذا با نهادینه شدن این مكتب طبی در استفاده از داروهای مرسوم و شیوه های آن تجدید نظر خواهد شد.

5-    از دیدگاه شما چه نیازها و خلاهای حمایتی و قانونی در بحث طب اسلامی وجود دارد که باید از سوی مدیران و تصمیم گیران کشوری درباره آن چاره اندیشی گردد؟

    همان گونه كه اشاره شد باید زمینه های حضور اندیشمندان این عرصه  مهیا و از قابلیت های آن ها در زمینه طب اسلامی استفاده گردد و اعطای مجوز و مدرک  به این دسته از اساتید كه سالیان متمادی در این مسیر خدمات رسانی نموده اند اقدام دیگری است كه می طلبد مسولین امر به آن ها توجه نمایند.

در بخش اجرایی نیز نسبت به ایجاد مراكز علمی و درمانی در به كارگیری فرامین طب اسلامی جهت خدمات رسانی در بخش های مختلف صورت پذیرد.

با احترام

مهدی صیادی و همكاران

محققان و پژوهشگران طب سنتی – اسلامی

 

 

نظرات() 
free std testing near me
جمعه 2 تیر 1396 06:53 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی
که ظاهر شدن دلنشین اصل آیا نه نشستن
درست با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما موفق به من مؤمن
متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی که.
من این مشکل خود را با فراز
در مفروضات و شما خواهد را خوب به پر کسانی که
شکاف. اگر شما در واقع که می توانید انجام من خواهد قطعا تا پایان در
گم.
Libby
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:40 ق.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought
this post was good. I don't know who you are but certainly
you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نظرسنجی

    انتقاد و پیشنهاد و نظرات سازنده شما را صمیمانه می پذیریم ... واما نحوه آشنایی شما با ما؟






  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :